Dzieci mają niespożyte zapasy energii, uwielbiają się przemieszczać, ruszać, działać! Przedstawione propozycje zabaw uwzględniają dziecięce oczekiwania względem dynamicznej zabawy i wspaniale sprawdzają się w zabawie z grupą 6-9 latków. Jeśli tylko uda nam się wygospodarować przestrzeń do ich przeprowadzenia możemy być pewni dobrej zabawy!
- Poznajemy
się - stajemy w kręgu, pierwsza osoba mówi swoje imię i dodaje jakąś rzecz,
zwierzę, roślinę na pierwszą literę jego imienia, przy czym wykonuje gest
pokazujący tą rzecz. Np. Artur jak arbuz(i pokazuje rękoma
jak wygląda arbuz). Kolejna osoba powtarza słowa i gesty poprzednika,
następnie przedstawia się sama. Kolejni uczestnicy zanim podadzą własne
imiona, powtarzają prezentacje wszystkich przedstawionych już osób.
- Porządki
- zadaniem
małych gości jest ustawienie się w jednym rzędzie według wytycznych osoby prowadzącej zabawę- według wzrostu, długości włosów czy wielkości butów. Muszą to jednak
zrobić z zamkniętymi oczami i nic nie mówiąc. Powyższe dwa warunki muszą
być koniecznie spełnione by zabawa
była udana.
2.
Smok – zabawa
ruchowa
Kilku uczestników tworzy łańcuch przez podanie sobie
rąk. Osoby znajdujące się na początku i końcu łańcucha stają się głową i ogonem smoka. Na dany znak „głowa” ma za zadanie złapać „ogon”. Rzecz jasna zadanie to utrudnia jej dłuuugi tułów;) Kiedy
jej się to uda następuje zamiana ról.
3.
Goofi – zabawa
ruchowa (przydadzą się szaliczki).
Wszyscy
uczestnicy zamykają oczy. Każdy wyciąga przed siebie rękę z zaciśniętą dłonią
i kciukiem do góry. Chodząc po sali, w poszukiwaniu Goofiego - którego wyróżnia fakt, że nie wydaje on żadnego głosu. W wypadku dotknięcia kogoś każdy pyta:
„Goofi?”, jeżeli napotkana osoba również zapyta „Goofi?”, to znaczy, że nie
jest to Goofi i należy szukać dalej. W pewnej chwili napotyka się kogoś kto nic
nie odpowiada. Jest to oczywiście Goofi! Gracz, który znalazł tego stworka
kładzie mu ręce na ramiona i sam również przestaje mówić poruszając się po sali
wraz z nim. Każda następna osoba dołączając się do niemego Goofiego staje się
jego częścią . Kiedy uczestnicy połączą się w jeden ogromny wąż - można otworzyć oczy. Goofiego wybiera
prowadzący szepcąc jednej osobie do ucha ,że staje się Goofim lub sam
prowadzący odgrywa tę rolę.
- Rzucamy
do celu (konkurs - ćwiczymy koordynację wzrokowo-ruchową)
Do przeprowadzenia zabawy możemy wykorzystać piłeczki pin-pongowe ale z powodzeniem możemy je zastąpić małymi pluszakami. Naszym celem może być kosz bądź kuchenna miska.
5.
Ćwiczymy słuch i
czujność! (skradamy się do celu)
Wybieramy jedną osobę, która
będzie nasłuchiwać, czy nikt się nie skrada. Z zamkniętymi oczami staje na
końcu sali. Pozostali cichutko skradają się w tym kierunku. Gdy nasłuchujący
coś usłyszy mówi „stop” - wtedy wszyscy nieruchomieją. Następnie pokazuje
kierunek i mówi, ile kroków trzeba zrobić, by odkryć intruza. Jeśli celnie
wskaże, osoba odkryta staje się nasłuchującym, jeśli nie - wracamy do zabawy.
Gra toczy się do momentu, gdy ktoś ze skradających
dotknie nasłuchującego. Wtedy następuje zmiana.
6.
Robociki (bawimy
się w operatorów robotów)
Uczestnicy
stoją w parach - jedna osoba jest „robotem”, druga jest „mechanikiem”. Robota
uruchamia się przyciskiem na głowie, kładąc mu nań płaską dłoń. Robot rusza do
przodu. Dotknięcie jego prawego ramienia powoduje skręt w prawo, dotknięcie
lewego - skręt w lewo. Krok robota można przyspieszyć „przekręcając gałkę” na
plecach. Zatrzymać robota można kładąc mu ponownie dłoń na głowie. Mechanik
idąc z tyłu za robotem , kieruje go tak, aby uchronić go przed zniszczeniem,
gdyż robot dochodząc do przeszkody nie zatrzymuje się i wchodzi na nią. Po
pewnym czasie następuje zamiana ról.
Oczywiście
mechanicy muszą tak prowadzić swoje roboty, by nie doprowadzić do kolizji!
7.
Mumie – konkurs
na czas
Dzieci dobierają się w pary (na każdą parę potrzebna rolka
papieru toaletowego). Ustalamy, że jedno z nich np. niższe będzie mumią, musi więc stać
nieruchomo i pozwolić drugiej osobie owinąć się papierem. Ustalamy, że wygrywa para, która
pierwsza upora się z zadaniem, lub czyja mumia będzie najlepiej wykonana.
8. Polecenia
przy muzyce
- Gra muzyka. W chwilach, gdy muzyka milknie padają polecenia wykonania krótkich działań w ruchu np.: uścisnąć jak najwięcej rąk, uścisnąć jak najwięcej kostek u nóg, spojrzeć jak największej liczbie osób głęboko w oczy, zgrupować się według koloru oczu itd.
- Dotknij czegoś - Dzieci biegają w trakcie, gdy gra muzyka na ciszę w muzyce prowadzący zabawę mówi np. dotknij czegoś, co jest: okrągłe, czerwone. Dzieci odnajdują i dotykają przedmiot o wskazanych cechach - podczas zabawy z dziećmi starszymi możemy podawać jednorazowo większą ilość cech.
9. Zabawy z chustą
animacyjną (w tych zabawach można ją zastąpić prześcieradłem lub kocem.
- sałatka owocowa
Wszyscy
stają w kręgu, trzymając w dłoni kawałek prześcieradła. Prowadzący dzieli
uczestników na równe grupy, każda z nich przyjmuje nazwę jakiegoś owocu.
Prowadzący wymienia grupy owoców np. ”jabłka i śliwki”, wtedy osoby, które „są”
tymi owocami muszą szybko zamienić się miejscami (biegnąc dookoła chusty, lub
przebiegając pod nią). Na hasło: „sałatka owocowa” wszyscy zmieniają miejsce.
Ta osoba , która zrobi to ostatnia może dalej prowadzić zabawę.
- Pomniki
Jedno lub dwoje dzieci wchodzi pod chustę (prześcieradło) i ustawia się w dowolnej pozie tworząc „pomnik”. W tym
czasie pozostali odwracają się. Na znak prowadzącego dzieci odwracają się,
„badają” pomnik dotykiem, a następnie starają się w grupach odtworzyć go. Prowadzący odsłania pomnik,
wszyscy sprawdzają podobieństwo kopii do oryginału. Wygrywa dziecko/para, której
rzeźba jest najbardziej zbliżona do oryginału.
Można
zastosować wersję bez dotykania, tylko
przyglądając się zakrytej figurze i później starać się ją odtworzyć.
- Lawina
W oznaczonym rogu sali stoi czworo osób trzymających
chustę (prześcieradło) – to nasza lawina. Reszta grupy zajmuje miejsca po
przeciwnej stronie. Na sygnał prowadzącego „lawina” biegnie w kierunku
uciekających kolegów, próbując ich nakryć. Osoby schwytane dołączają do
lawiny i biegną ścigając pozostałych.
Wygrywa osoba, której najdłużej uda się pozostać poza lawiną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz